Skip to main content




Kalau guru disiplin (GD) pun boleh putus angin.huhuuu..teruk sngat dah tuuu sistem tarbiyah zaman kini.

Bayagkan anak2 buat hal di sekolah.
GD: Ok.Awak buat ksalahan apa tadi?(sambil senyum)

Budak: saya merokok tadi ustaz..3 batang ( sengih).

GD: Oh ye ke..sila catit.Selesai catit,bolehlah masuk ke dalam dorm dan beristirehat.Selamat Berehat ye. (senyum siap menghantar pelajar ke muka pintu)

GD: Next..
Budak 2 masuk

GD: Ok..awak pulak buat kesalahan apa tadi ye?

Budak 2: Oh tadi saya fly(panjat tembok sekolah).

GD: wah..bagusnya.hebat.Lepas ni fly guna Air Asia ye..cepat sikit sampai.Esok kalau nak 'fly' lagi..silakan, nanti macam biasa, masuk pejabat saya untuk catit 'perkembangan' awak.Ok?(sambil senyum) dan memimpin tangan pelajar untuk ke biliknya.

Budak 2: Ok ustaz.(sengih)

GD: Next..

Budak 3 masuk.

GD: Awak buat kesalahan apa tadi?

Budak 3: Saya pukul budak tadi.

GD: Wah..hebat nya kamu..Yakinnya kamu..bagus..banyakkan latih tubi lagi ye lepas ni.(senyum sambil menepuk2 bahu budak 3 tadi tanda bangga).Sila catit kelakuan awak tadi ye.

Budak 3: oh semestinya..esok saya akan pukul kawan lain pulak.

GD: (Senyum bangga) Next..

Budak 4 masuk.

GB: Awak buat kesalahan apa tadi?

Budak 4: Saya mencuri duit kawan saya.

GB: La..kenapa tak curi koperasi sekolah je...hmmm awak ni..takkan itu pun saya nak ajar.Ok.Awak boleh kembali ke asrama.

Budak 4: (Senyum bangga).

Berlarutan hingga ke hujung tahun..

GD: saya nak letak jawatan atau bahasa mudahnya saya nak berhenti lah.

Guru Besar: Tapi kenapa? Ramai para pelajar dan ibu bapa kata GD bagus..sebab setakat ni langsung tak ada kes dengan pelajar.Guru nampaknya mampu tangani isu pelajar dengan penuh wibawa dan kredibiliti.

GD: Saya rasa seeloknya yang menjadi guru2 anak2 murid di sekolah ini ialah mak ayah mereka sendiri..atau tuan pengetua sekolah dan pihak ajk sekolah sendiri.Saya pun nak jaga anak saya sendiri..Tuan pengetua boelh nasihatkan mak ayah yang hebat mendidik anak2 tu untuk buka sekolah sendiri dan cipta undang2 mereka sendiri.




Comments

Popular posts from this blog

Kelantan welcome Dr Zakir Naik

Assalamualaikum..harini nak berTB je lah..banyak yang mommy tak sempat nak update dalam blog..tapi dalam fb selalu sempat jee posting.kekekee Cerite 9 august kemarin kunun nak gi prgram ladies talk with Mrs Farhat Naik, tapi last2 kami geng sisterhood hashtag ipar duai/biras juz ladies talk di kedai mee celup je..hahaha sebab full house.. Almaklumlah kami punya rombongan ibu mengandung ada..ibu anak kecik pun ada..hok yang tak berp shat pun ada..jadinye utk stay dalam tempat yg crowded and limited audiences tu agak payah.. Kami nak simpan mood and kosongkan minda..relax2..santai2 jee untuk prgram malam ni dengan Dr Zakir Naik. Kami hanya santai2 sisterhood je nieeh..bersama ipar duai and biras.hehee So..apalagi..yang bestnye bila tgok si kecik ni..haha..gigih baru boleh tdo jam 10 pdhal mata x larat bukak n dah terhoyong hayang dah x boleh bawak diri dah. Kibarkan sampai patah batang bendera tuu.haha Apapun walid memang awesome and mommy bg cr

Kuew Teow Kungfu

Resepi kuew teow kungfu mommy mesti tak boleh lawan korang yang pandai masak.haha..mommy punya menu tempat ke5 je hahahaa 😜🤭🤦😬 Ok mommy share resepi deh: Bahan2 A 💞💞💞 Kuew teow Telur Minyak masak  ---------------------------------- Bahan2 untuk Kuah 💞💞💞 Bawang putih Bawang merah Lada hitam biji Minyak masak Sos tiram Air Ayam(atau apa2 jenis lauk/seafoods) Sayur-sayuran(brokoli,babycorn,kobis bunga,tomato,carrot) Serbuk hilal(pilihan) Tepung jagung Garam Daun sup/daun bawang Limau Bawang goreng Cili padi ------------------------------------ Cara2 penyediaan masakan untuk Bahan2 A 💁💁💁 Pukul telur hingga betul2 sebati dan rata.masukkan kuew teow, gaul sebati, kemudiab goreng dalam minyak panas.( Kadar minyak hanya cukup sekadar seperti untuk menumis). ------------------------------------ Cara2 penyediaan masakan untuk Bahan2 B 💁💁💁 Panaskan minyak di dalam kuali. Tumiskan bawang putih,bawang merah dan lada hitam bi