Skip to main content

Jom Infaq Minuman!!!




Assalamualaikum
Happy yeaayyy Thursday 😍😍😍💁
Meh mommy nak sharing sedikit ilmu dengan korang.
Pernah tak korang dengar perkataan Siqoyah?
Siqoyah ni sangat tinggi ganjaran amalannya dalam Islam.
Siqoyah ni ialah salah satu perkhidmatan yang pernah dilakukan oleh Bangsa Quraisyh kepada jemaah Haji dan Umrah iaitu memberi minuman kepada mereka.
Amalan memberi minum pada orang yang haus sangat dituntut Islam tau.Kita lihat seperti perkara biasa sahaja, tapi tinggi nilainya di sisi Allah.
Sebab tu ada sebuah kisah yang sangat masyhur dalam kalangan kita semua iaitu bagaimana seorang wanita pelacur masuk ke syurga? Semuanya gara-gara sikapnya memberi minuman pada seekor anjing yang dalam kehausan!
Kalau kita sendiri pun, tengah-tengah kehausan, ada orang hulurkan air secawan..sudahlah sejuk pula air tu, lagi lah rasa nikmat kan?
Sebab itu juga manapun tempat awam di Malaysia samada di masjid-masjid atau di hospital-hospital mahupun di tepi jalan, disyorkan bagi yang berkemampuan untuk menginfaq sedikit harta demi menyediakan sebuah mesin air bagi memberi minum kepada sesiapa sahaja yang kehausan dalam kalangan awam.
Kalau ada yang sedang keletihan lalu di hadapan rumah korang, dan korang berikannya air, korang juga dikira Siqoyah.(Kerana Siqoyah itu adalah perkataan Bahasa Arab membawa maksud memberi minum).
Ikram kepada manusia lain juga salah satu sifat yang dituntut dalam Islam.Sebab tu kalau ada tetamu yang datang ke rumah, elok sangatlah diberi minuman paling tidak pun,dapat membasahkan tekak mereka yang haus sepanjang perjalanan.
Di dalam Al Quran Surah Muhammad ayat: 15 Allah berfirman:
مَّثَلُ ٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى وُعِدَ ٱلْمُتَّقُونَ ۖ فِيهَآ أَنْهَٰرٌ مِّن مَّآءٍ غَيْرِ ءَاسِنٍ وَأَنْهَٰرٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُۥ وَأَنْهَٰرٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّٰرِبِينَ وَأَنْهَٰرٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى ۖ وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ ۖ كَمَنْ هُوَ خَٰلِدٌ فِى ٱلنَّارِ وَسُقُوا۟ مَآءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَآءَهُمْ
[محمد، 47:15].
Mafhumnya:
"Sifat Syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa (ialah seperti berikut): ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, serta beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya, dan juga beberapa sungai dari madu yang suci bersih. Dan ada pula untuk mereka di sana segala jenis buah-buahan, serta keredaan dari Tuhan mereka. (Adakah orang-orang yang tinggal kekal di dalam Syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama seperti orang-orang yang tinggal kekal di dalam neraka dan diberi minum dari air yang menggelegak sehingga menjadikan isi perut mereka hancur? (Sudah tentu tidak sama)!"
Jadi,korang nak tak punya sedikit saham akhirat melalui cara yang mudah?
Korang tak perlu pun nak keluar peluh..apa kata korang guna peluang yang ada ni untuk infaqkan minuman setiap hari Jumaat.
Jom Infaq minuman 😊👇
Korang boleh je call or wasap kak Iekyn Teh Ais Madu ni melalui link biru bawah ni okeh
🥛🍷🍸🍹
http://www.wasap.my/601156773571/SayaNakInfaq
Semoga Allah membalas kebaikan kita semua dengan sesuatu yang lebih baik ☺️

Comments

Popular posts from this blog

Kelantan welcome Dr Zakir Naik

Assalamualaikum..harini nak berTB je lah..banyak yang mommy tak sempat nak update dalam blog..tapi dalam fb selalu sempat jee posting.kekekee Cerite 9 august kemarin kunun nak gi prgram ladies talk with Mrs Farhat Naik, tapi last2 kami geng sisterhood hashtag ipar duai/biras juz ladies talk di kedai mee celup je..hahaha sebab full house.. Almaklumlah kami punya rombongan ibu mengandung ada..ibu anak kecik pun ada..hok yang tak berp shat pun ada..jadinye utk stay dalam tempat yg crowded and limited audiences tu agak payah.. Kami nak simpan mood and kosongkan minda..relax2..santai2 jee untuk prgram malam ni dengan Dr Zakir Naik. Kami hanya santai2 sisterhood je nieeh..bersama ipar duai and biras.hehee So..apalagi..yang bestnye bila tgok si kecik ni..haha..gigih baru boleh tdo jam 10 pdhal mata x larat bukak n dah terhoyong hayang dah x boleh bawak diri dah. Kibarkan sampai patah batang bendera tuu.haha Apapun walid memang awesome and mommy bg cr

Kuew Teow Kungfu

Resepi kuew teow kungfu mommy mesti tak boleh lawan korang yang pandai masak.haha..mommy punya menu tempat ke5 je hahahaa 😜🤭🤦😬 Ok mommy share resepi deh: Bahan2 A 💞💞💞 Kuew teow Telur Minyak masak  ---------------------------------- Bahan2 untuk Kuah 💞💞💞 Bawang putih Bawang merah Lada hitam biji Minyak masak Sos tiram Air Ayam(atau apa2 jenis lauk/seafoods) Sayur-sayuran(brokoli,babycorn,kobis bunga,tomato,carrot) Serbuk hilal(pilihan) Tepung jagung Garam Daun sup/daun bawang Limau Bawang goreng Cili padi ------------------------------------ Cara2 penyediaan masakan untuk Bahan2 A 💁💁💁 Pukul telur hingga betul2 sebati dan rata.masukkan kuew teow, gaul sebati, kemudiab goreng dalam minyak panas.( Kadar minyak hanya cukup sekadar seperti untuk menumis). ------------------------------------ Cara2 penyediaan masakan untuk Bahan2 B 💁💁💁 Panaskan minyak di dalam kuali. Tumiskan bawang putih,bawang merah dan lada hitam bi